3D-Negative i przestrzenie publiczne
Zabudowa wysoka w istotny sposób wpływa nie tylko na krajobraz, ale również na jakość i sposób funkcjonowania systemu przestrzeni publicznych miasta. Stanowiło to odrębną dziedzinę badań prowadzonych w projekcie. Struktura urbanistyczna jest do pewnego stopnia rodzajem gry pomiędzy „pozytywem i negatywem” – zabudową i przestrzenią pomiędzy, której uczestnikami są użytkownicy miasta. „Pozytyw” przyjmuje formę budynków, struktur, budowli czy elementów krajobrazu naturalnego. „Negatyw” to świat niewidzialnej geometrii wyznaczonej przez otaczającą strukturę pozytywu. Forma i geometria zabudowy jest widoczna w sposób oczywisty, jednakże geometria przestrzeni pomiędzy budynkami nie jest mierzalna w bezpośredni sposób.
W tym celu została opracowana metoda 3D-Negavite, która umożliwia (na podstawie modelu CityGML) wygenerowanie trójwymiarowego modelu przestrzeni publicznych – „negatywu miasta”, a następnie analizę parametrów geometrycznych: analiza widmowa (CSP), analiza typologii kątów nachyleń (TBS), analiza typologii wymiarów oraz powierzchni składowych przestrzeni publicznych (TBL, TBA).
Badania nad przestrzeniami publicznymi, dotyczyły także intensywności ich zacieniania przez zabudowę wysoką oraz przesłaniania widoku z perspektywy człowieka przez budynki wysokie. W badaniach tych stosowano specjalistyczne oprogramowanie umożliwiające kalkulację czasu nasłonecznienia oraz narzędzie Sky View Factor (SVF) umożliwiające kalkulację udziału powierzchni przesłanianej w widoku.
Oprogramowanie zastosowane w badaniach:
programy opracowane przez zespół Centruym Cyber Urbanistyki, ZUT Szczecin
Oprogramowanie zastosowane w badaniach:
SunHours v.2.0.7 by Solid Green Consulting – free plugin for Sketchup
Oprogramowanie zastosowane w badaniach:
LSS Chronolux (Links’ System Software) – free plugin for Sketchup